Vad behöver jag veta mer?

 

Vad innebär Telia Triple Play för mig som hyresgäst?
Telia kommer hantera hela TV- och Bredbandsutbudet hos Gislavedshus.  Tjänsten kommer att ingå i hyran och kommer gälla samtliga lägenheter hos Gislavedshus.

De nya tjänsterna är Bredband 100/100 Mbit/s och IP-telefoni - dessa kommer tjänster kommer att innebära en hyreshöjning på 160 kr/månaden för samtliga lägenheter. Ska du som privatperson teckna samma avtal hos Telia kostar den 439 kr/månad. 

Denna höjningen är förhandlad med hyresgästföreningen.

 

 

Vad behövs göras i min lägenhet?

Vi kommer att behöva gå in i vissa lägenheter för att dra fram rätt kablar och uttag till bredbandsnätet som ska sitta i vardagsrummet. Vi kommer i Juni 2021 att på börja detta arbetet och vi kommer att göra arbetet under sommaren/hösten 2021. Telias underleverantörer kommer att kontakta dig om de behöver gå in i just din lägenhet och göra detta jobbet.

Detta är färdigt sedan den 1 oktober 2021!

 

 

När börjar avtalet gälla och hur länge?

Du kan nu koppla in dig på de nya tjänsterna senast den 1 december 2021 behöver du ha allt klart för då stängs det gamla nätet ner.

Avtalet är skrivit på 10 år och enda höjningen som kan ske under dessa 10 år är Gislavedshus årliga hyreshöjning.

 

 

Vad behöver jag göra?

För att de nya tjänsterna ska fungera måste du beställa en Bredbandsrouter och TV-box från Telia, dessa produkter ingår i avtalet och är gratis för dig som hyresgäst. 

Telia har skickat ut ett brev till samtliga våra hyresgäster under September månad där de berättar hur du gör.

Gislavedshus hyresgäster kan ringa Telia på 020-20 20 70 för att beställa produkterna - man kan även beställa dessa på Telias hemsida. 

Önskar man hjälp med att koppla in Bredbandsroutern och TV-Boxen kommer Telia att stå tillhanda med tekniker som kan komma hem till just dig och hjälpa er med allt det tekniska - gratis!

 

 

Vad händer med dina befintliga avtal?

Eftersom vi på Gislavedshus har beslutat att endast ha Telia in i våra fastigheter så kan inte du som hyresgäst påverka detta alls - detta innebär att dina befintliga avtal med internet-, TV- och fast telefonileverantörer kommer att upphöra automatiskt. Telia kommer att meddela samtliga leverantörer detta och de kommer att stänga ute andra leverantörer från och med den 1 december 2021. 

Du som hyresgäst får gärna meddela dina leverantörer också att du kommer att avsluta ditt abonnemang i höst. Du kommer inte att bli betalningsskyldig vid eventuella kontraktsbrott.

Om du som hyresgäst redan har Telia som leverantör kommer eventuella tilläggstjänster finnas kvar. 

 

 

Vad händer fram till själva lanseringen?

Vi ska bygga ett om bredbandsnätet i många lägenheter, Telia behöver byta ut en del utrustning och omkopplingar behöver ske.

Under tiden för ombyggnadsarbetet kan det förekomma störningar i form av korta avbrott i nätet både för TV & Bredband, vi hoppas att du har överseende med detta. Vi kommer att uppdatera hemsidan allt eftersom.

 

 

Hur gör jag när jag ska flytta med Telia router & tv-box?

  • När hyresgästen flyttar från Gislavedshus så måste utrustningen returneras till Telia - ring Telia och meddela er flytt så skickar de retursedel & emballage.

 

  • När hyresgästen byter lägenhet inom Gislavedshus ska router & tv-box tas med till den nya lägenheten men man måste meddela Telia sin nya adress.